I dag vokser vores børn op i en verden, hvor skærme og digitale medier spiller en central rolle. Jeg oplever børn og unge, som er nysgerrige og sultne efter viden om, hvordan de bedst navigerer i et digitale univers.
Når jeg besøger skoler rundt om i landet, efterspørger de konkrete værktøjer til at håndtere deres skærmforbrug og vil gerne forstå de mekanismer, der driver deres adfærd. Men trods denne nysgerrighed er skolen bagud på dette område. Hvorfor? Fordi politiske beslutninger ikke har givet de nødvendige rammer og midler til undervisning i digital dannelse.
Digital dannelse handler om mere end blot at tilegne sig tekniske færdigheder. Det handler om at give børn og unge en kritisk og reflekteret tilgang til den digitale verden. Det indebærer undervisning i:
Svindel og sikkerhed: Hvordan beskytter man sine personlige oplysninger og gennemskuer forsøg på online bedrag?
Sundhed: Hvordan balancerer man skærmforbrug med mental og fysisk trivsel?
Sociale mediers mekanismer: Hvad betyder det, at algoritmer arbejder for at fastholde os i en app?
Kritisk tænkning: Hvordan vurderer man kilders troværdighed og forholder sig til misinformation?
Disse kompetencer er ikke blot praktiske, de er essentielle for at kunne fungere som aktive og informerede borgere i et demokratisk samfund. Hvis vi ikke underviser børn i internettets muligheder og faldgruber, risikerer vi at efterlade dem uforberedte og sårbare over for manipulation, misinformation og i hænderne på Tech-giganternes kyniske menneskesyn.
Skolen skal tage ansvar
Det er en kendsgerning, at forældrene har et stort ansvar for deres børns digitale dannelse og generelle færden og ageren på nettet. Men forældrene kan ikke stå alene. Skolen er en afgørende arena til at sikre, at alle børn – uanset baggrund – får de samme muligheder for at lære at navigere i det digitale landskab. Desværre mangler mange skoler i dag både ressourcer og viden til at tage denne udfordring op.
Det kræver:
Efteruddannelse af lærere: Lærere skal have adgang til opdateret viden og metoder til at undervise i digital dannelse.
Konkrete undervisningsmaterialer: Skolerne skal have adgang til undervisningsforløb og materialer, der er skræddersyet til dette emne.
Politisk handling: Der skal afsættes midler og ressourcer, så skolerne kan prioritere digital dannelse på lige fod med andre fag.
En demokratisk udfordring
Digital dannelse er ikke kun en uddannelsesmæssig opgave – det er en demokratisk udfordring. Hvis vi ikke giver børn og unge de rette redskaber til at forstå og navigere i den digitale verden, risikerer vi at skabe en generation, der er sårbar over for fake news, ekkokamre og digitale udfordringer. I en tid, hvor information er magt, er det vores ansvar at sikre, at alle børn og unge kan tage del i samfundet på et oplyst grundlag.
Skolen skal på banen. Men for at det kan ske, skal vi som samfund stille krav til vores politikere om at prioritere digital dannelse. Børnene har allerede vist, at de er nysgerrige og villige til at lære. Lad os give dem de bedste muligheder for at blive ansvarlige og kritiske borgere i et digitaliseret samfund.
Comments