top of page
Forfatters billedeDigitana

En alvorlig bekymring for vores unge

Opdateret: 22. jul.

I de senere år er bekymringen for, hvordan sociale medier påvirker vores unge generation, steget markant. Vi lever i en tid, hvor skærme og digitale platforme er en integreret del af dagligdagen, især for de unge. Sociale medier har revolutioneret måden, vi kommunikerer på, men denne revolution kommer ikke uden omkostninger. Vi ser en tendens, hvor de unge tilbringer en stor del af deres tid online, og det rejser alvorlige spørgsmål om deres mentale og fysiske velbefindende.


Digitana og experience blockers

Undersøgelser viser, at Danmark er blandt de førende lande, når det kommer til brugen af sociale medier, og det er ikke usædvanligt, at unge bruger mindst fire timer dagligt på disse platforme. Sociale medier er designet til at være vanedannende, og de fastholder brugerne i en konstant cyklus af likes, kommentarer og delinger. For mange unge bliver dette en udfordring, der kan føre til afhængighed og en forvrænget opfattelse af virkeligheden.


Det er vigtigt at forstå, at de mekanismer, der fastholder de unge på sociale medier, ikke er tilfældige. De er nøje udtænkt for at øge den tid, brugerne tilbringer online, hvilket ofte sker på bekostning af deres sociale liv, fysiske aktiviteter og mentale sundhed. Selvom de unge er fuldt ud bevidste om disse udfordringer, mangler de ofte de nødvendige redskaber til at håndtere dem. De har brug for støtte, grænser og vejledning for at kunne navigere i denne digitale verden på en sund måde.


Som voksne og som samfund har vi en afgørende rolle at spille. Vi kan ikke blot tale om problemet; vi skal handle. Det er vores ansvar at hjælpe de unge med at finde en balance mellem deres online og offline liv, og det kræver, at vi tager deres udfordringer alvorligt og tilbyder konkrete løsninger.


En digital udfordring

Sociale medier har på kort tid ændret måden, vi interagerer på. Platforme som Facebook, Instagram, TikTok og Snapchat har ikke blot revolutioneret kommunikationen, men har også skabt en ny form for digital afhængighed. For unge mennesker, der er vokset op med disse teknologier, kan det være særligt udfordrende at finde en sund balance mellem online og offline aktiviteter.


Afhængighed af sociale medier er en reel bekymring. Undersøgelser viser, at de algoritmer, der driver disse platforme, er designet til at fastholde brugernes opmærksomhed så længe som muligt. De kontinuerlige notifikationer, likes og kommentarer skaber en form for belønningssystem, der kan sammenlignes med de mekanismer, der findes i spil og gambling. Dette kan føre til, at unge føler sig tvunget til konstant at tjekke deres telefoner for at holde sig opdateret og ikke gå glip af noget.


Facebook, Instagram, TikTok og Snapchat og mentalt helbred

Denne konstante online-tilstedeværelse kan have flere negative konsekvenser. For det første kan det føre til en form for social isolation, hvor den fysiske interaktion med venner og familie mindskes. For det andet kan det have alvorlige konsekvenser for den mentale sundhed, herunder øget stress, angst og depression.


Unge mennesker er ofte fuldt ud bevidste om disse udfordringer, men de har svært ved at bryde vanerne. Det kræver mere end blot viljestyrke at ændre adfærd, der er dybt indlejret i deres daglige rutiner og socialliv. Der er behov for struktureret støtte og vejledning, som kan hjælpe dem med at navigere i denne digitale udfordring.


Som voksne har vi en vigtig rolle i at forstå og anerkende denne afhængighed. Vi skal være tålmodige og støttende, når vi introducerer alternativer til skærmtiden. Det er ikke nok blot at forbyde eller begrænse brugen af sociale medier; vi skal skabe meningsfulde og engagerende aktiviteter, der kan konkurrere med de digitale platforme. Dette kan være alt fra sportsaktiviteter og kreative workshops til sociale arrangementer og naturudflugter.


For at kunne hjælpe de unge med at bryde denne afhængighed, skal vi også tage højde for, hvad der motiverer dem. Vi skal forstå, at de søger efter tilhørsforhold, anerkendelse og spænding, og derfor skal de alternativer, vi tilbyder, kunne levere disse elementer. Det kræver tid, ressourcer og en villighed til at investere i de unges fremtid.


Behovet for støtte og vejledning

Selvom de unge er dybt engageret i den digitale verden, er de ikke blinde for de udfordringer, som deres online adfærd kan medføre. Mange unge erkender, at deres brug af sociale medier kan være problematisk, og de søger aktivt hjælp til at skabe en sundere balance.


Når vi taler med unge om deres brug af sociale medier, er det tydeligt, at de er bevidste om både de positive og negative sider. De værdsætter de muligheder, som sociale medier giver for at holde kontakt med venner, dele oplevelser og udtrykke sig selv. Men de erkender også, at den konstante online-tilstedeværelse kan føre til stress, angst og en følelse af at være overvåget.


digital dannelse

De unge søger ikke blot anerkendelse af disse problemer; de ønsker konkrete løsninger. De efterspørger værktøjer og strategier, der kan hjælpe dem med at navigere i den digitale verden på en mere balanceret måde. Dette inkluderer teknikker til at reducere skærmtid, metoder til at håndtere online pres og strategier til at skabe sunde digitale vaner.


Støtte og vejledning kan og bør komme fra flere steder. Forældre, lærere og andre voksne i de unges liv spiller en afgørende rolle. Men det er vigtigt, at denne støtte ikke opfattes som kontrollerende eller dømmende. I stedet skal den være empatisk og forstående. De unge har brug for at vide, at de kan tale åbent om deres udfordringer uden frygt for at blive straffet eller kritiseret.


En anden vigtig kilde til støtte er skolen. Skolerne har en unik mulighed for at integrere undervisning om digitale vaner og online sikkerhed i deres curriculum. Dette kan gøres gennem workshops, foredrag og praktiske øvelser, der hjælper de unge med at udvikle de nødvendige færdigheder til at navigere sikkert online. Det er også vigtigt, at skolerne tilbyder en støttende atmosfære, hvor eleverne føler sig trygge ved at dele deres oplevelser og udfordringer.


Hos Digitana har vi erfaret, at de unge er villige til at tage imod hjælp og vejledning. Vores tilstedeværelse på skolerne har vist, at når vi møder de unge i øjenhøjde og tilbyder praktiske løsninger, er de meget åbne og engagerede. De ønsker ikke blot at blive fortalt, hvad de skal gøre; de vil forstå, hvorfor det er vigtigt, og hvordan de kan tage ansvar for deres egen digitale adfærd.


Vi har også set, at de unge værdsætter fællesskaber, hvor de kan dele deres erfaringer og støtte hinanden. Peer-to-peer support grupper kan være en effektiv måde at skabe et netværk af støtte, hvor de unge kan lære af hinandens erfaringer og udvikle sunde vaner sammen.

31 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Comentários


bottom of page