top of page
Forfatters billedeClaus Hansen

Sammen skaber vi fremtidens digitale rammer

I en verden, hvor skærme og digitale medier spiller en stadig større rolle i de unges liv, er det mere end nogensinde nødvendigt, at vi som voksne ikke blot lytter til de unge, men aktivt inddrager de unge i at forme fremtidens rammer og regler. Ifølge en rapport fra Børns Vilkår fra maj 2024, angiver 63% af børn i 4. klasse, at det at være på mobilen er blandt de aktiviteter, de bedst kan lide at lave efter skole. Dette tal er steget til 74% i 7. klasse. Det understreger, hvor central smartphones er i de unges hverdag, og derfor er det vigtigt, at vi ikke blot med løftet pegefinger dikterer reglerne, men i stedet arbejder sammen med de unge for at finde de bedste og forandrings motiverende løsninger.


Digital dannelse med Digitana

De udfordringer, vi står overfor med hensyn til skærmforbrug og sociale medier, er komplekse, og der er ingen enkle svar. Men én ting står klart: de unge har værdifulde perspektiver, som kan berige vores tilgang til og behandling de udfordringer som vi med al tydelighed har. Alt for ofte fokuserer debatten på, hvem der skal bære ansvaret – forældre, skoler eller tech-giganter. Men det er vigtigt at huske, at de unge selv spiller en afgørende rolle i denne proces. Ved at inddrage dem aktivt, kan vi udvikle regler og rammer, der ikke kun er effektive, men også relevante og meningsfulde for dem, som skal navigere i reglerne – i det her tilfælde børn og unge.


At skabe rammer og regler sammen med de unge er ikke bare en invitation til med ansvar og indflydelse – det er en nødvendighed hvis vi vil forandring. Deres daglige oplevelser i den digitale verden giver dem en indsigt, som vi voksne kan mangle eller overse. Ved at lytte og inddrage deres viden i beslutningsprocessen, viser vi de unge, at deres meninger og erfaringer naturligvis har stor værdi.


Når vi inviterer de unge til at være medudviklere af de regler, der skal guide deres digitale liv, viser vi dem, at deres stemme betyder noget og kan påvirke fremtiden. Det giver ikke kun en følelse af ejerskab og ansvar, men det styrker også deres evne til at reflektere over deres egne valg og handlinger. Ved at anerkende deres holdninger og følelser skaber vi et fundament på respekt og tillid, hvor de unge kan føle sig trygge ved at dele deres tanker og refleksioner.


I stedet for at påtvinge de unge regler, der er skabt uden deres input og nuancer, bør vi opfordre dem til at være aktive deltagere i udviklingen af disse rammer. Og ikke mindst påtage os et ansvar for give de unge en plads og et rum til at deltage i debatten. Dette skaber en langt stærkere følelse af fællesskab og forståelse, hvor de unge ikke blot følger reglerne, men også forstår baggrunden for dem og er med til at sikre, at de fungerer i praksis.


Ved at arbejde sammen med de unge kan vi ikke kun skabe en mere balanceret tilgang til teknologi og sociale medier, men også fremme en generation, der værdsætter dialog, ansvar og aktiv deltagelse i deres egen fremtid. Deres viden og erfaringer er en uvurderlig ressource, og ved at inkludere dem i denne proces sikrer vi, at de ikke blot navigerer den digitale verden, men også leder an i at forme og udvikle den.


Lad os derfor ikke blot tale om de unge, men tale med de unge. Lad os sammen sætte rammerne for et sundt og ansvarligt digitalt liv – en ramme, som både voksne og unge kan stå inde for. Sammen kan vi skabe en fremtid, hvor de unge føler sig hørt, anerkendt og medansvarlige i skabelsen af deres egen digitale virkelighed. Løftet pegefinger og forbud er sjældent den gode vej til forandring.

23 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Comments


bottom of page